Wethouder Edward Piena en elf partners hebben het convenant Dementievriendelijk Ridderkerk 2026 ondertekend. Het doel: mensen met dementie zo lang mogelijk thuis laten wonen, actief laten blijven en passende ondersteuning bieden. Door de vergrijzing groeit het aantal mensen met dementie. Ongeveer 70 procent woont nog thuis en heeft daar steeds meer zorg en begeleiding nodig. Met het convenant spreken de betrokken partijen af intensief samen te werken aan een inclusieve samenleving. Er komt meer aandacht voor informatievoorziening, vroegsignalering en ondersteuning van mantelzorgers. Bestaande initiatieven, zoals het Alzheimer Café, blijven bestaan en worden aangevuld met extra activiteiten en ontmoetingsmomenten. Ook wordt ingezet op een gezonde leefstijl en een veilige, toegankelijke leefomgeving.
Als erkenning mag Ridderkerk voortaan ook de vlag van dementievriendelijke gemeente voeren. Deze erkenning ontving wethouder Edward Pina vorige week. Voor dit certificaat is de gemeente, in samenwerking met Alzheimer Nederland, beoordeeld op onder meer samenwerking, deskundigheid, mantelzorgondersteuning, dagactiviteiten en woonvoorzieningen voor mensen met dementie.



