Brein & Beweging week

In Ridderkerk staat de derde week van september, van 20 tot en met 24 september, in het teken van Wereld Alzheimer Dag en de Nationale Sportweek. Vanuit Dementievriendelijk Ridderkerk, leefstijlprogramma Ridderkerk Langer Gezond en andere organisaties wordt speciale aandacht gegeven aan het onderwerp dementie en het belang van bewegen. Het programma met de lezing en de film wordt mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van Stichting Fonobori.

Lezing over dementie en bewegen

Op maandag 20 september van 16.00 tot 17.00 uur geeft neuropsycholoog Erik Scherder in de theaterzaal van Het Plein een interactieve lezing over Dementie en bewegen. Er is plek voor maximaal 50 personen. De kosten voor deelname bedragen € 5,00 inclusief een drankje en versnapering. Meer informatie over de lezing vindt u op deze pagina.

Kaartverkoop

Kaarten zijn vanaf maandag 23 augustus te koop bij Facet Ridderkerk aan de Schoutstraat 5, 2981 EZ Ridderkerk.

Aanmelden livestream

Wilt u de lezing liever vanuit huis volgen? Dat kan via de livestream. Meld u aan via onderstaande knop. Hier zijn geen kosten aan verbonden.

Bioscoopfilm Still Alice

Na de interactieve lezing wordt de bioscoopfilm Still Alice gedraaid in de theaterzaal van Het Plein. Er is plek voor maximaal 50 personen. De kosten voor deelname bedragen € 5,00 inclusief een drankje en versnapering.

Over de film

Drama met Julianne Moore als een hoogleraar die de grip op haar leven langzaam kwijtraakt nadat de ziekte van Alzheimer bij haar wordt geconstateerd. Alice Howland, gelukkig getrouwd en moeder van drie volwassen kinderen, is een gerenommeerd hoogleraar taalkunde aan Harvard. Ze krijgt een enorme schok te verduren als de ziekte van Alzheimer bij haar wordt vastgesteld. Julianne Moore werd overladen met prijzen, waaronder de Golden Globe, De BAFTA, de Screen Actors Guild Award én de Oscar voor Beste Actrice.

Kaartverkoop

Kaarten zijn vanaf maandag 23 augustus verkrijgbaar bij Facet Ridderkerk, Schoutstraat 5, 2981 EZ Ridderkerk.

Wandeling met aandacht

Op dinsdag 21 september kunnen mantelzorgers en hun naasten met dementie wandelen met aandacht en een ontspanningsoefening.  er wordt gezorgd voor koffie/thee en iets lekkers. De wandeling start bij Bezoekerscentrum De IJsvogel in Rijsoord. Er is plaats voor maximaal 12 personen.

Aanmelden

Deelname is gratis. Aanmelden kan via info@dementievriendelijkridderkerk.nl.

Zaalvolleybal

Bij de Riederborgh staat het onderwerp bewegen hoog op de agenda. In deze speciale Brein & Beweging Week in Ridderkerk gaat op 21 september een groep bewoners van de Riederborgh een wedstrijdje zaalvolley doen!

Aanmelden

Deze activiteit is alleen bedoeld voor bewoners van Riederborgh.

Geheugenpaleis

Het Geheugenpaleis voor ouderen met beginnende dementie is gevestigd in Wijkcentrum West. Op woensdag 22 september organiseren zij voor de deelnemers een koersbal evenement. De bedoeling van het spel is, net als bij “jeu de boules ” om de ballen zo dicht mogelijk te rollen bij de jack, het witte doelballetje. De ballen rollen echter niet in een rechte baan, maar in een boog. Dit komt omdat het zwaartepunt van de koersballen niet in het midden zit. Daardoor is koersbal een leuk, gezellig en verrassend en actief spel!

Aanmelden

Deze activiteit is alleen toegankelijk voor de deelnemers van het Geheugenpaleis.

Duofiets

Ook bij Aafje Reyerheem en ’t Ronde Sant  staat het onderwerp ‘vitaliteit en gezond ouder’ worden hoog op de agenda. Sinds dit jaar is Aafje in het bezit van 2 elektrische duo fietsen. Wat is er heerlijker dan om samen met je naasten een heerlijke fietsrit te maken langs de mooie plekjes van Ridderkerk? Aafje organiseert daarom voor klanten en mantelzorgers van Aafje opnieuw een oefenmiddag aan waarbij u kunt kennismaken met de duo fiets en onder professionele begeleiding een proefrit kunt maken.

Aanmelden

Bent u mantelzorger of klant van Aafje en wilt u meedoen? Meld u dan aan via e-mail of neem contact op met Trudie Volker, participatie coördinator mantelzorg en familie

Fittest

Op vrijdag 24 september organiseert Facet Ridderkerk van 9.00 tot 15.00 uur een fittest voor senioren in Sporthal De Fakkel, Sportlaan 8-10. Tijdens deze dag krijgt u een algehele gezondheidscheck. De fittest bestaat uit een aantal onderdelen waarbij uw bloeddruk, gewicht, lenigheid, kracht en uithoudingsvermogen wordt gemeten. De resultaten worden na afloop van de test met u besproken en u krijgt een passend beweegadvies.

Aanmelden

Inwoners uit de wijken Centrum, West, Oost en ’t Zand in de leeftijdscategorie 65 t/m 75 jaar krijgen een uitnodigingsbrief van de gemeente Ridderkerk. Ook zijn er sport- en beweegaanbieders aanwezig om informatie te geven over het senioren sportaanbod in Ridderkerk. Bezoek aan deze Ridderkerkse aanbieders is voor iedereen gratis toegankelijk.