Word Dementievriendelijk!
Doe een training.

De gemeente Ridderkerk wil de inwoners van Ridderkerk nog meer bewust maken van de impact van dementie op de samenleving. Dementie komt steeds vaker voor. De kans dat je ermee te maken krijgt, zelf maar ook op je werk, bij je sportclub, in de winkel wordt steeds groter.

Het programma Samen dementievriendelijk is een gezamenlijk initiatief van Alzheimer Nederland en het ministerie van VWS. Het draagt bij aan één van de bouwstenen van de Landelijke Strategie Dementie. ‘Een samenleving die is voorbereid op het stijgend aantal mensen met dementie’. Met als doel dat mensen met dementie en hun mantelzorgers zich beter ondersteund voelen, ook door de samenleving. Samen op weg naar een (nog) meer dementievriendelijke samenleving.

Samen Dementievriendelijk

Het helpt als mensen dementie niet alleen herkennen, maar vervolgens ook iets kunnen betekenen voor iemand met dementie of diens mantelzorger. Omgaan met dementie vraagt veel van de omgeving van mensen.

Daarom biedt het programma Samen dementievriendelijk trainingen ‘Omgaan met dementie’ aan. Online, maar ook op locatie.

We vragen iedereen in Ridderkerk, inwoners maar ook organisaties, bedrijven, scholen en verenigingen, om mee te doen om Ridderkerk (nog meer) dementievriendelijk te maken.

Waar volg ik een training?

Op de website van Samen dementievriendelijk vind je gratis online trainingen, waaronder twaalf trainingen voor specifieke beroepsgroepen. Staat jouw beroepsgroep er niet tussen? Doe dan de basistraining ‘GOED omgaan met dementie’ of ‘In je buurt’. Ben je op deze website? Klik op de button en vul je e-mailadres in, dan start de training meteen.

Via Samen dementievriendelijk worden ook groepstrainingen aangeboden voor bijvoorbeeld medewerkers van bedrijven, gemeenten en vrijwilligers van verenigingen. In deze trainingen leren deelnemers hoe je goed kunt omgaan met mensen met dementie die je tegenkomt. De groepstrainingen kunnen gevolgd worden via een live online Training of een Training op locatie (zodra de coronamaatregelen dit weer toestaan).

Meer informatie

Stuur een e-mail naar info@dementievriendelijkridderkerk.nl of neem telefonisch contact op via 0180 – 432 350.

Advies of hulp

Vanuit Dementievriendelijk Ridderkerk kunnen wij jou advies geven en helpen met de organisatie van een training. De eventuele kosten kunnen grotendeels vergoed worden vanuit het programma van Dementievriendelijk Ridderkerk.

Contact Samen dementievriendelijk

Je kunt ook rechtstreeks een e-mail sturen naar info@samendementievriendelijk.nl of bellen naar 033 – 303 2504.

“Ik heb er zeker wat aan gehad. Ik vond het heel leerzaam en vooral duidelijk uitgelegd. Ook de filmpjes vond ik erg fijn om daarna te bespreken, omdat dat vaak goed te vergelijken is met de realiteit. Goed geregeld!”
Medewerker Facet Ridderkerk

over de online groepstraining Samen dementievriendelijk

“Ik werk iedere dag met mensen met dementie, maar ik vond heel goed om met een VR bril te ervaren waar mensen met dementie in dagelijkse situaties tegenaan lopen en hoe de omgeving op ze reageert. Dat was toch wel weer een eyeopener!”

Medewerker Aafje 't Ronde Sant

over de online e-learning met de VR/Dementiebril

20 vrijwilligers van Aafje Reijerheem zijn naar de fysieke training geweest op locatie, verzorgd door Samen dementievriendelijk. Daarna hebben nog 25 vrijwilligers en stagiaires de digitale (basis) versie gevolgd.
Vrijwilligers Aafje Reijerheem

over de groepstraining Samen dementievriendelijk

Kom op de kaart

Vanuit Dementievriendelijk Ridderkerk willen wij met een kaart van Ridderkerk laten zien dat deze straks vol komt te staan met ‘Pinpoints’ van organisaties die Dementievriendelijk werken!
Laat het ons weten als jij een training gaat doen of hebt gedaan. Wij zorgen er voor dat alle deelnemers een certificaat ontvangen en een bewijs dat jij als winkel, organisatie of vereniging jouw steentje hebt bijgedragen aan een Dementievriendelijk Ridderkerk.

Bekijk voorbeelden van andere organisaties die u voorgingen in andere gemeenten.